Här nedan listas allt värdefullt du kan tänkas hämta från att ha en FAQ-sida på er sajt. FAQ står för Frequently Asked Questions och översätts på svenska ofta till Vanliga frågor och svar.
Kundkontakt
Den viktigaste fördelen med att ha en FAQ-sida på din hemsida är kundkontakten. Kunden kan lättare navigera på hemsidan och får ett större förtroende till din sida. Det hjälper också informationsspridningen. Genom att kolla på vilka frågor som dina kunder oftast ställer kan du leverera bra svar på ett ställe. Du får nöjdare kunder och sparar tid både för dem och för kundtjänsten. Besökare återkommer i större utsträckning och informationsspridningen ökar.
Sökmotoroptimering
På FAQ-sidan kan du samla alla de viktigaste sökorden med rubriker som är vänliga för Googlesökningar och med internlänkar till de viktigaste sidor – vilket är väldigt bra för din sökmotoroptimering. Det är också ett sätt att skapa en kunskapsdatabas för företaget.
Genomtänkt
En genomtänkt och smart FAQ-sida A och O, och inte bara göra det hastigt för att alla andra har det – den ska vara värdefull för både besökaren och dig. Du måste skapa en effektiv FAQ-sida med tydliga kategorier, och placera de vanligaste frågor överst. Vill du följa en guide eller få tips finns det mycket information på nätet.